Week 1: Kracht

Hallo iedereen!

  • Deze week gaan we jullie oefeningen geven om kracht te trainen.
  • Maar wat is nu juist kracht? Kracht is de spanning die ontwikkeld kan worden in onze spieren. Onze spieren bestaan uit verschillende spiervezels en wanneer deze samentrekken, krijg je een spanning. Wanneer je heel veel en met veel gewicht traint, worden je spieren dikker en groter. Maar dat is niet de bedoeling van onze oefeningen, want we gaan trainen met ons eigen lichaamsgewicht. Je hebt dus niets nodig om deze training uit te voeren!
  • (Wist je trouwens dat ons lichaam uit ongeveer 640 verschillende spieren bestaat?!)

 

START

  • Als opwarming gaan we touwtje springen. Dit is belangrijk om de spieren warm te maken, zodat ze klaar zijn om te gaan sporten. Je mag kiezen hoe je springt : voorwaarts, achterwaarts, gekruist, met twee in één touw, … Zorg ervoor dat je ongeveer 5 minuten aan het springen bent, dit moet niet aan één stuk!

 

  • Hieronder heb je verschillende linken naar onze oefeningen.  Luister goed naar wat er wordt gezegd en soms staat er nog meer uitleg onder het filmpje. 
    Je mag zeker en vast reageren wie de winnaar is bij een oefening binnen je familie :)
  • Onderaan de pagina staat er ook een prestatieformulier. Op dit formulier kan je aanduiden of iets gelukt is, hoe ver je hebt gesprongen, hoeveel keer je een oefening hebt uitgevoerd,... Je kan dit invullen voor de drie dagen. Je kan jezelf uitdagen door steeds een nieuw record te breken! 

 

  • LET OP: Na elke oefening mag je ongeveer 1 minuut rust nemen. Dit zou voldoende moeten zijn om terug door te gaan naar de volgende oefening.

 

Oefening 1: Verspringen

Oefening 2: Squats

Oefening 3: Hoogspringen

Oefening 4: Pompen

Oefening 5: Bal omhoog houden

Oefening 6: Handstand

Oefening 7: Omgekeerde handstand

Oefening 8: Rechte sit-ups

Oefening 9: Alfabet schrijven in ruglig

Vanaf hier heb je iemand nodig om de oefeningen mee uit te voeren. Dit kan je broer,zus, mama of papa zijn.

Oefening 10: Hanengevecht

Oefening 11: Krokodillengevecht

Oefening 12: Kruiwagentje

Oefening 13: Armworstelen

Oefening 14: Haasje over

Oefening 15: Vliegertje

Oefening 16: Sit-ups

Race 1: Berenrace

Race 2: Krabbenloop

Race 3: Konijnensprongen

Tot slot gaan we nog stretchen. Stretchen is heel erg belangrijk na het sporten om tegen te houden dat je spieren gaan verkorten. 

Kijk goed naar de foto's en doe ze dan na. 

Je gaat zowel je linkerkant als je rechterkant stretchen. 

Elke positie hou je 30 seconden aan.

 

 

Goed volgehouden? Dan hebben jullie dat super goed gedaan!

Maak jouw eigen website met JouwWeb